Geografinės informacijos specialistų mokymo ir
profesinio tobulinimosi strategija žinių visuomenės plėtrai
2006-2007 m. Vilniaus universitetas kartu su šešiais
Lietuvos ir devyniais užsienio partneriais vykdė Europos Sąjungos
Leonardo da Vinčio programos mobilumo projektą „Geografinės
informacijos specialistų mokymo ir profesinio tobulinimosi strategijos
formavimas žinių visuomenės plėtrai“. Projekto metu 34 Lietuvos
geografinės informacijos specialistai, vienaip ar kitaip susiję
su mokymais, dalyvavo išvykose į 7
Europos šalis. Aplankytos 9 įstaigos: Zalcburgo universitetas ir
Karintijos kolegija (Austrija), Miunsterio universitetas ir Fraunhoferio AIS
institutas (Vokietija), Amsterdamo ir Varšuvos universitetai, Siordertiorno
kolegija (Švedija), Nacionalinis Geografijos institutas (Prancūzija) bei Ordnance Survey
valstybinė tarnyba (D. Britanija).
Pagrindinis projekto tikslas buvo suformuoti
vieningą geografinės informacijos valdymo specialistų rengimo
Lietuvoje strategiją bei parengti jų trijų lygių (bakalauro,
magistro, daktaro) tarpusavyje susietų mokymo programų projektą,
taip sudarant prielaidas patenkinti vis didėjantį tokių
specialistų poreikį valdymo institucijose, mokymo įstaigose bei
verslo įmonėse.
Projekto metu buvo siekiama išanalizuoti Lietuvos
geografinės informacijos specialistų rengimo poreikius ir kryptis,
aptarti alternatyvų, galimų įgyvendinimo problemų, rizikos
faktorių klausimus, susipažinti su užsienio šalyse naudojamais
dėstymo metodais, dėstytojų kvalifikacija ir specifine patirtimi,
naudojama literatūra, programine įranga, kitomis priemonėmis,
išsiaiškinti, kaip (kiekybiniu ir kokybiniu aspektu) tenkinamas tokių
specialistų poreikis.
Vykdant projektą buvo siekiama suteikti
geografinės informacijos specialistams platesnių žinių
atsižvelgiant į paskutinio dešimtmečio technologines inovacijas ir
bendresnius GIS taikymų tikslus.
Šios žinios turėjo padėti jiems numatyti naujas
profesinės kvalifikacijos kėlimo kryptis, planuoti darbo ar
dėstymo metodų atnaujinimą, užmegzti naujus profesinius ryšius,
inicijuoti įvairius tarptautinius projektus. Kadangi visoms institucijoms
yra aktuali specialistų rengimo problema, projekto dalyviai visų
pirma siekė išsamiai susipažinti su geoinformatikos programų turiniu
bei dėstymo metodais, žinių vertinimo metodais, naudojama
literatūra bei programine įranga, aktualių praktinių
problemų ryšiu su studijų programomis. Pagal savo darbo
specifiką, dalyviai gilinosi į skirtingus profesinio rengimo
aspektus, o sukauptos žinios buvo apibendrinamos dirbant grupėmis.
Dalyvavimas mokslinėse
stažuotėse suteikia daug naudingos patirties ir atsispindi
aukštųjų mokyklų dėstytojų akademinės veiklos
vertinime, todėl jie buvo labai suinteresuoti dalyvauti, juo labiau, kad
užsienio partnerių institucijos vykdo veiklas, mažai žinomas Lietuvoje.
Verslo atstovus skatino dalyvauti įmonių vadovai, suinteresuoti
bendradarbiavimu su specialistus rengiančiais partneriais, mokymo
strategijos bei programų išvystymu bei naujo tipo specialistų
parengimu ir naujomis verslo idėjomis. Dalyvių atranka buvo vykdoma
remiantis sėkminga anksčiau vykdyto projekto patirtimi, pagal
potencialių dalyvių (atitinkančių tikslinės
grupės reikalavimus) užpildytas anketas. Potencialius dalyvius rekomendavo jų institucijų vadovai.
Projekte numatytos vietos siunčiantiems partneriams buvo proporcingos
potencialių dalyvių skaičiui ir paskirstytos atsižvelgiant
į kiekvienos priimančios institucijos specifiką. Lietuvoje
partneriais tapo visos Lietuvos institucijos, glaudžiai susijusios su
geografinės informacijos specialistų rengimu ir
dirbančiųjų mokymais: Vilniaus universitetas, Vilniaus Gedimino
technikos universitetas, Kauno kolegija, UAB “Aerogeodezijos institutas”,
VĮ GIS-centras, UAB “HNIT-Baltic” ir Nacionalinė Žemės tarnyba
prie Žemės ūkio ministerijos.
Vilniaus ir Vilniaus Gedimino technikos universitetų
bei Kauno kolegijos dėstytojai Karintijos kolegijoje Austrijoje
Ypač naudingi mobilumo vizitai buvo pedagogams (17
iš 34 vizitų dalyvių) ir darbuotojų kvalifikacijos
kėlimo specialistams. Tarpusavyje
bendradarbiaudami jie atliko
skirtingų geografinės informacijos specialistų rengimo
programų struktūros ir turinio analizę bei numatė studijų programų vystymo galimybes
ir kryptis, kas yra tiesiogiai susiję su jų darbu. Šie rezultatai apibendrinti moksliniuose straipsniuose
bei parengtoje nuotolinių studijų programoje Naudodamiesi vizitų patirtimi pedagogai
galėjo parengti naujas pratybų užduotis, išplėsti dėstomus
kursus. Parsivežta metodinė medžiaga padės visiems projekto dalyviams
papildyti ir patobulinti jų skaitomus kursus, ja pasidalinta su projekte
nedalyvavusiomis institucijomis.
Vizitų metu įgyta patirtis daugeliui vizitų dalyvių
padėjo pasirinkti naujas mokslinių tyrimų kryptis,
gamybinių institucijų atstovus sudomino mokslu ir studijomis, trys iš
jų įstojo į Vilniaus universiteto doktorantūroją, kur
numato vystyti šią Lietuvoje naują mokslo kryptį.
VĮ „GIS-Centras“,
Nacionalinės Žemės tarnybos ir UAB “Aerogeodezijos institutas”
specialistai Nacionaliniame Geografijos institute Paryžiuje.
Geoinformatiko
specialybė yra tokia, kad tik nuolatinis mokymasis ir naujovių
sekimas gali leisti neatsilikti nuo bendro pasaulio lygio geografinės
informacijos ir technologijų srityje. Dirbant GIS srityje, mokytis
reikalinga beveik kasdien. Naujos geografinės informacijos technologijos
vystosi labai sparčiai. Todėl pasižiūrėti ir susipažinti su
užsienio specialistų pasiekimais ir darbais bei pasidalinti patirtimi yra
labai naudinga. Dar labiau naudinga įgauti patirties ir žinių apie
organizacijų struktūrą, darbo organizavimą, metodus,
institucijų bendradarbiavimą sudarant ir keičiantis geografine
informacija. Šis vizitas kaip tik ir leido susipažinti su šios srities
naujovėmis, technika, technologijomis, organizacijomis, darbo metodais,
būdais ir rezultatais. Pamatyta leido suvokti pastovaus tobulėjimo
poreikį, paskatino pabandyti ir pastoviai domėtis savo
specialybės galimybėmis. Naudingiausi projekto rezultatai
gamybininkams yra naujos verslo idėjos, mokslinių pasiekimų
reikšmės gamybai suvokimas. Asmeninė dalyvių patirtis šioje
srityje susijusi su įvairiomis gamybos technologijomis, kurios Lietuvoje
mažai naudojamos; taip pat galimas bendradarbiavimas su užsienio partneriais
verslo srityje.
Pirmą kartą buvo pabandyta
pakelti Lietuvos geografinės informacijos specialistų rengimą
į kokybiškai aukštesnį lygmenį, net iki naujos mokslo šakos
apibrėžimo. Užmegzti labai glaudūs mokymo įstaigų ryšiai su
verslo institucijomis Lietuvoje, taip pat į mokymo problemas įtraukta
vyriausybinė priežiūros organizacija, vystanti geografinės
informacijos politiką Lietuvoje, taip praktiškai suvienijant šiam projektui
visas aktyvias Lietuvos pajėgas. Manome, kad tai unikalus projekto
rezultatas, pasižymintis neabejotinu tęstinumu. Projektas pagal visus vertinimus buvo labai
sėkmingas ir neabejotinai naudingas ne tik partneriams, bet ir visai šios
srities specialistų bendruomenei Lietuvoje.
Projektą finansavo ES Švietimo mainų paramos
fondas (www.smpf.lt)
Baigiamąją koferenciją rėmė
Lietuvos valstybinis mokslo ir studijų fondas (www.vmsfondas.lt)
Dr. Giedrė
Beconytė
Vilniaus universitetas